Ik twijfelde over de titel van dit artikel….

Het voorspel…..

Kan het wel? Durf ik het wel? Wat vind je er van? Wat vinden anderen er van? En toen dacht ik “Waarom niet”?
Ik weet dat je nu wellicht verschillende associaties hebt. Juist, dat is de bedoeling ook. En dat zie ik ook aan de reacties van mijn klanten. Als ik op een gegeven moment zeg “ je weet toch dat het voorspel alles makkelijker maakt?”, krijg ik hele leuke reacties.

“Gwen, kom op, waar heb je het dan over?”
Ik heb het over onze communicatie. Ik heb het over het bereiken van onze doelen door middel van communicatie. Ik heb het over het bereiken van hoogtepunten door middel van onze communicatie.
Voor hele doelgerichte mensen is het nog al eens een uitdaging om in je communicatie aandacht te besteden aan ‘het voorspel’. Een onderwerp waar veel ondernemers en business leiders mee worstelen. En ja, ik heb hier vroeger ook mee geworsteld, omdat ik toen de tools nog niet had om effectiever te zijn. En ook ik ga nog wel eens in de fout, hoor.
Ik krijg regelmatig de vraag: “Ik ben doelgericht en oplossingsgericht, waarom komt mijn boodschap dan niet over?”
Antwoord: “je vergeet het belang van het voorspel”. Het voorspel in je communicatie.
Het heeft ook te maken met “gelijk hebben of gelijk krijgen”.
Al is je boodschap, je inhoud nog zo goed, als er onvoldoende verbinding gelegd is met je gesprekspartner, dan lukt het eenvoudig niet. Tenzij je ze iets door de strot wilt drukken. Het gaat in communicatie om de vorm, ik noem het ook wel ‘de verpakking’ of de ‘interface’. En alles begint eerst met het even de tijd nemen, contact maken, vertrouwen creëren.
Ik hoop dat jij het belang hier ook van inziet, anders kun je beter niet verder lezen.
Vooral actiegerichte, dominante en/of procesmatige ondernemers en leiders zie ik hier keer op keer mee worstelen.

Hoe doe je het? Dat voorspel in je communicatie?

  1. Stap in de wereld van de ander.
    Neem een moment om even stil te zijn bij de interesses van de ander. Als het een medewerker van je betreft: weet je wat zijn/haar interesses zijn? Weet je wat er speelt in zijn/haar leven?
  1. Stel vragen over interesses, het weekend, een foto van de kinderen op het bureau, het weekend, het bijzondere diner, etc. En dat hoeft ook niet te veel tijd in beslag te nemen.
  1. Pas je houding aan, zeker aan het begin van een gesprek.
    Als je bereid bent om in de wereld van de ander te stappen, kun je ook eens kijken naar de houding van de ander: 55% van onze communicatie wordt immers bepaald door onze fysiologie. Dus zit de ander? Ga ook eens zitten, dat geeft meteen meer vertrouwen. Beweegt de ander weinig met zijn armen (en jij wel?), maak je bewegingen ook rustiger.
  1. Pas je intonatie aan, je ‘tone of voice’. Praat jij héél snel en de ander langzaam? Alsjeblieft: slow down. Intonatie bepaalt zo’n 38% van onze communicatie.
  1. Observeer de ander in je communicatie.
    Als je je gesprekspartner goed observeert tijdens het gesprek, zie je wat er gebeurt en kun je dus ook beter gaan reageren op veelal kleine signalen bij de ander: vochtige ogen, een trillende lip, rode vlekken in een nek. In alle haast van deze tijd wordt dat vaak over het hoofd gezien. En zeker voor leiders is dit zó’n belangrijke vaardigheid.

Tot slot: behoud uiteraard je doelgerichtheid en je snelheid. En met de toepassing van deze kleine tips bereik je een verbluffend resultaat. Het vraagt natuurlijk wel wat geduld van je. In het begin komt het wat vreemd en onwennig over en voor anderen misschien wat gemaakt, onecht. Als je dit onder de knie hebt en je hebt het je eigen gemaakt, dan maak jij het verschil. En dat is leiderschap, gouden leiderschap. Succes!

Wil je meer weten over de kracht van communicatie? Lees dan mijn eerste boek: “Mijn Beste Team Ooit! In 7 Stappen naar Golden Leadership