Hoe voorkom jij als leidinggevende een burn-out?

Hoe voorkom jij als leidinggevende een burn-out?

Je bent leidinggevende en er wordt van jou verwacht dat je je medewerkers helpt voorkomen dat zij in een burn-out terecht komen….
Maar hoe zit het met jou zelf?
Ligt er bij jou een burn-out op de loer?
Wie zorgt er voor jou?
Hoe voorkom jij als leidinggevende een burn-out? Lees mijn tips!

Robert was heel blij met zijn nieuwe baan als CEO van het productiebedrijf. Hij had duidelijke taken gekregen van de aandeelhouders, het bedrijf lag dichter bij huis en het geboden salaris was hoger dan bij zijn vorige werkgever.
Het klikte met de aandeelhouders en Robert ging voortvarend aan de slag.
Nadat Robert gestart was, leerde hij langzamerhand het bedrijf en de medewerkers beter kennen. En ontdekte een brij van problemen. Meerdere medewerkers waren overspannen en zaten al maanden thuis.
De cijfers waren weinig rooskleurig en de financiële ‘lijken’ kwamen uit de kast. De aandeelhouders lieten zich weinig zien, want die waren bezig met een grote overname. En Robert werd gevraagd om het nieuwe bedrijf te integreren en de combinatie winstgevend te maken.
Robert was een ervaren manager en zette een tandje bij. Het was taaier dan hij dacht, de dagen werden langer, de avonden ook en in de weekenden werkte hij door.
Zijn vrouw voelde de nieuwe situatie haarfijn aan en waarschuwde hem. Maar dat was tevergeefs. Het was immers maar tijdelijk….. Hij moest nog even doorzetten.
Uiteindelijk ging het licht uit, Robert was uitgeput. En toen hij bij mij kwam voor hulp was zojuist de diagnose gesteld: een burn-out.
Ook CEO’s riskeren een burn-out. Zeker in situaties waar gedurende lange tijd een wissel wordt getrokken op hun uithoudingsvermogen gecombineerd met zware verantwoordelijkheden.
En situaties waar succes in het vooruitzicht werd gesteld, maar waarbij het bereiken daarvan niet of nauwelijks haalbaar is.
Vaak is er sprake van grote en conflicterende belangen. Diepe emoties van angst, verdriet of woede kunnen ze meestal moeilijk kwijt in hun directe omgeving. Eenmaal in een burn-out terecht gekomen, voelen ze zich angstig, hulpeloos en geïsoleerd.
En merk ik aan ze dat zij zich schamen voor de situatie.

Signalen van een burn-out

  • Chronische vermoeidheid, slecht kunnen slapen
  • Snel geïrriteerd
  • Piekeren
  • Concentratieverlies
  • Weinig energie voor sociale activiteiten
  • Niet kunnen genieten van ontspannende activiteiten.

Voorkomen is beter dan genezen

Het tijdig herkennen en onderkennen van bovenstaande symptomen kan heel veel problemen voorkomen. Wat kan gedaan worden?

  1. Ook leiders zijn misbaar
    Leiders moeten beseffen dat ook zij niet onmisbaar zijn. Ze moeten op vakantie kunnen en het bedrijf moet doordraaien als de leider er een tijdje niet is. Als dit moeilijk is, dan zijn er vaak problemen met delegeren of het team is nog niet op sterkte.
  2. Versterken zelfbewustzijn, tijdige herkenning
    Veel leidinggevenden zijn zich niet of minder bewust van de signalen die hun lichaam aangeeft. Het helpt  enorm als zij mensen (zakelijk en privé) om zich heen hebben (verzameld) die hen attenderen op signalen, zoals verhoogde prikkelbaarheid, focusverlies, vermoeidheid. Voor de persoon in kwestie gaat zo’n proces geleidelijk, voor de omgeving is het vaak sneller merkbaar.
  3. Genoeg slaap
    Het effect van voldoende slaap is veel groter dan menigeen denkt. Slaap is één van de meest productieve ‘bezigheden’. Het is de sleutel naar emotioneel, lichamelijk en mentaal herstel.
  4. Voldoende beweging
    Als er weinig tijd is voor sporten, wandel dan een half uur per dag. Het geeft je geest en lichaam een oppepper en verhoogt je creativiteit.
  5. Externe ondersteuning
    Elke topsporter heeft minimaal één coach, vaak meerdere, dat is voor leidinggevenden net zo belangrijk om goede prestaties te kunnen leveren.

Tijdige herkenning en leren omgaan met verschillende stressniveaus heeft meestal een zeer positief effect. Dealen met stress, het hoog houden van de energie is een belangrijke sleutel tot succes.
Niet voor niets staat “stress-en energiemanagement” bij trajecten met leidinggevenden meestal op de agenda. De meesten hebben immers nooit geleerd hoe je met stress omgaat. Totdat het misgaat.
Eén van de onderwerpen van Golden Leadership is het zorgen voor jezelf.
Als dat niet lukt, hoe kun je dan voor je medewerkers zorgen? Hoe manage jij jouw stress? Hoe houd jij je energie hoog? In mijn boek “Mijn beste team ooit, in 7 stappen naar Golden Leadership” lees je er meer over.
Bewaren
Bewaren

Meer artikelen

Generatie Z in het bedrijfsleven

Lees verder
Leidinggeven is topsport

Leidinggeven is topsport

Lees verder
Het voorspel…..

Het voorspel…..

Lees verder
Ik wil niet voor jou werken

Ik wil niet voor jou werken

Lees verder
Peakperformance

Peakperformance Mindset: zó doe je het!

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt