Over motiveren en demotiveren van je medewerkers

Leiding geven lijkt zo makkelijk. Niets is minder waar. Dagelijks maak ik dit mee. Het aantal ongemotiveerde en niet betrokken medewerkers is dramatisch hoog.
Ligt dat aan de medewerkers? Of aan de leidinggevende? Of is het de combinatie?
Hoe hoger het zelfbewustzijn van een leidinggevende, hoe meer hij of zij waarschijnlijk in staat is om een team van betrokken medewerkers te creëren.
Dat heeft veel te maken met het niveau van emotionele intelligentie. Volgens het onderzoeksbureau Gallup wordt 70% van de motivatie van medewerkers bepaald door de leidinggevende.
Hierna geef ik je twee checklists, nummer 1 heeft 5 tips die je leiderschap versterken en in nummer 2 vind je 5 tips over waar je echt mee moet stoppen.

Motiveren – 5 zaken die je leiderschap versterken en medewerkers motiveren

  1. Accountable zijn
    Kunnen je medewerkers op je rekenen? Neem je je verantwoordelijkheid en kom je je afspraken na? Vaak eisen managers dat hun medewerkers accountable zijn, maar zelf nemen ze het minder nauw.
  2. Transparantie
    Medewerkers meenemen in ontwikkelingen geeft rust en duidelijkheid.
    Onlangs kwam ik bij een klant van mij die een reorganisatie en een verhuizing aan het voorbereiden is. Dat is het enige dat de medewerkers te horen hadden gekregen. Daarna hoorden zij wekenlang niets van de directie. En dat gaf veel onrust op de werkvloer: het leidde tot speculaties en angst.
    Ook al is er (nog) weinig te melden, kijk hoe je kleine stapjes kunt melden. En aangeven dat je bepaalde zaken (nog) niet weet, is ook een kracht.
  3. Voorbeeldgedrag
    Ben je een voorbeeld voor je mensen, een rolmodel? Gedraag jij je zoals je verwacht dat jouw teamleden zich gedragen? Dit vereist een hoge mate van zelfbewustzijn.
    En dit betekent ook dat je openstaat voor feedback van jouw teamleden, waardoor je je eigen gedrag bij kunt stellen.
  4. Luister meer, praat minder
    Dit lijkt een inkoppertje, maar niets is minder waar. Veel managers lijken meer te praten dan te luisteren. Door werkelijk te luisteren, gecombineerd met het stellen van goede vragen, leer je je medewerkers nog beter kennen. En kun je aan hen nog beter leidinggeven, meer op maat.
  5. Behandel de ander zoals die behandeld wil worden
    Vaak wordt er gezegd: “Behandel de ander zoals jij zelf behandeld wil worden”.
    Ik ga een stapje verder: “Behandel de ander zoals hij/zij behandeld wil worden”.
    Dat betekent namelijk dat je in staat bent om jouw communicatie af te stemmen op de communicatie van de ander. De ander zal meer contact, meer vertrouwen en meer respect ervaren.

Demotiveren – 5 gedragingen waar je echt mee moet stoppen

  1. Over één kam scheren
    Stop ermee om iedereen op dezelfde manier te behandelen. Ik ga er van uit dat je een team van topmedewerkers om je heen hebt verzameld. En die vragen allemaal – net als topsporters – om een eigen, op maat gesneden behandeling en benadering.
  2. Accepteren van toxisch gedrag
    Sta toxisch gedrag niet toe, oftewel gedrag dat niet acceptabel is en waar anderen last van hebben. Lijkt logisch, maar vaak wordt dergelijk gedrag gedoogd, zeker als het gaat om een succesvolle accountmanager.
    Het hebben en het naleven van bijvoorbeeld een Code of Honor of het werken met kernwaarden gedrag kan hierbij een goede leidraad zijn.
    Het bewaken van de cultuur is een groot goed binnen organisaties.
  3. Ja, maar
    Geen “Ja, maar” meer. Ik was uitgenodigd voor een managementteam vergadering. Het team kwam met allerlei suggesties. Die werden min of meer 1 voor 1 neergeslagen, omdat de directeur telkens “Ja, maar” zei.
    Op een gegeven moment is zo’n team niet meer gemotiveerd. Dit geldt voor suggesties, maar ook voor het ontvangen van feedback.
  4. Alles is gewoon
    Als alles wat gedaan wordt als ‘gewoon’ wordt ervaren, dan is er weinig aandacht voor het stilstaan bij de hoogtepunten. Dan zijn er geen of nauwelijks momenten om samen te vieren.
    Geef persoonlijke aandacht aan individuele prestaties. En als je weet wat jouw mensen motiveert, dan weet je nog beter de juiste beloning te kiezen per persoon.
  5. Deze medewerker past niet in het team
    Het kost iedereen veel energie, tijd en geld als de verkeerde medewerker wordt aangenomen die niet blijkt te functioneren. Een zorgvuldig wervingsbeleid werpt zijn vruchten af.
    En met zorgvuldig bedoel ik dat er gekeken wordt of iemand in het team past qua gedrag en drijfveren en emotionele intelligentie. Een analyse op deze aspecten kan veel schade voorkomen.

Wil je meer weten over hoe je aan de slag kunt met jouw team?
Neem contact met mij op via 0343 – 476743 of laat je commentaar achter onder deze blog.

Meer artikelen

Good (corporate) governance: wat kun je ermee?

Lees verder

Audio Samenvatting van “Mijn Beste Team Ooit!” op Spotify

Lees verder

Generatie Z in het bedrijfsleven

Lees verder
Leidinggeven is topsport

Leidinggeven is topsport

Lees verder
Het voorspel…..

Het voorspel…..

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt