Boekrecensie In 10 Stappen Grip op Groei en Grilligheid door Denise Hulst

Het boek van Gwen Dudok van Heel “In 10 stappen Grip op Groei en Grilligheid” is recentelijk besproken op Golfbreker Radio. Denise Hulst gaf haar recensie en besprak het boek met Roelof Meijer en Erik van Venetië. Onder dit artikel kun je de boekrecensie terugluisteren (13 minuten).

Een boek dat motiveert

De eerste vraag die Denise krijgt van Roelof: “Vanwaar dit boek?”. “Er wordt veel over geschreven. Er zijn jaarlijks duizenden nieuwe ondernemers en velen van hen vallen ook weer om. Ik heb de groei en krimpfasen van een onderneming zelf meegemaakt, dus ik was nieuwsgierig.” vertelt Denise. “Ik lees veel managementboeken waarbij je na 3 pagina’s – Oh god! – . Wat erg dat ondernemen. Maar dit boek motiveert. Als ik geen onderneming zou hebben, zou ik er wel onmiddellijk eentje beginnen.” voegt ze enthousiast toe.

Een boek met open deuren. Maar dat triggert!

“Het is een licht en luchtig geschreven boek met leuke kleine voorbeelden en quotes. Dat laat het allemaal heel simpel klinken.” legt Denise uit, wie zelf vele mensen begeleidde bij het schrijven van hun eigen boek. Dat het vrij simpel klinkt in het boek, betekent niet dat het een ‘simpel boek’ is. Denise benadrukt dat wel alle onderwerpen die bij ondernemerschap, groei en leiderschap bij de kop worden aangepakt.

Roelof vraagt naar een voorbeeld. Denise: “Ken je zelf. Dat is een open deur. Voor de hand liggend. Maar dat triggert! Hoe beter je jezelf kent en kan reflecteren op wat je dagelijks doet, hoe beter je jezelf ontwikkelt. Daardoor ontwikkelen de mensen om je heen met je en daardoor ook je bedrijf. én de mensen om je heen. Het wordt meer en meer belangrijk om dat te kunnen.”

The Founders Trap

Vroeger was je een leider als je heel directief was. Gaat het nu om het laten zien van authenticiteit? Dit wakkert de discussie aan waarop Denise vanuit het boek toelicht: “Het gaat erom waar je talenten liggen en hoe je die inzet. Waar ligt je drive. Waar ben je goed in. Waar verdien je het meeste mee?”

“Gwen beschrijft The Founders Trap: Je richt een bedrijf op. Dat gaat mis. Het opzetten van een onderneming doe je vanuit een persoonlijke, specifieke ervaring of je kennis. Als je heel klein bent je doe je alles zelf. Je bent op een gegeven moment een sort manusje van alles. Dat ene stuk waar je heel goed bent komt te weinig aanbod. Wanneer je dan ook nog gaat groeien, mensen in dienst neemt, ben je zo gewend om dingen te blijven doen waar je minder goed in bent. Terwijl je eigenlijk alleen aandacht moet besteden aan waar je heel goed in bent.”

Metaforen met humor

“Waar ik heel erg om moest lachen was het voorbeeld van de hippos en de cheetas. Gwen werkt regelmatig in Afrika. De hippo staat voor highest payed person opinion. Die gedraagt zich over het algemeen als directief, autoritair leider. De cheetas zijn wendbaar, dit is ook het snelste landdier te wereld. Die cheetas staan voor de nieuwe bedrijfscultuur in Afrika. Er zijn heel veel cheetas nodig om een verandering te bewerkstelligen.”

Roelof informeert verder naar het stukje “Grilligheid” vanuit de titel van het boek. “Deze komt terug in meerdere metaforen die Gwen aanhaalt. Zoals de grilligheid van de creatieve geest. Luister naar het voorbeeld van de vos en de egel. De vos is wendbaar, slim. Die ziet overal nieuwe mogelijkheden. De vos is gek op egels. Die smaken lekker en daar gaat hij achteraan. De egel staat voor een nieuwe kans. De egel voelt dat gevaar. Voordat de vos bij ‘m is, zijn z’n stekels op gezet. In de long run is de egel de winnaar. Zakelijk succes is 1% inspiratie en 99% transpiratie. Nu zijn egels heel consistent in hun gedrag; het opzetten van hun stekels. Vossen scoren (bijna) nooit omdat ze niet van strategie veranderen. Die transpiratie wil je omzetten naar consistentie, want dat is 99% van het daadwerkelijke succes.”

Alles op een rijtje

“Tenslotte moet je tijdig onkruid wieden. Het niet op tijd wieden van onkruid is een groeivertrager! Je hebt altijd mensen die vanaf het begin af aan betrokken zijn. Op een gegeven moment zijn die mensen uitgegroeid. Ze willen niks meer en gaan niet mee in veranderingen. Dan is afscheid nemen is soms beter.”

Roelof: “Één afsluitende zin. Wat dit betekent voor jou?”

Denise: “Alles op een rijtje en jezelf de juiste vragen stellen.”

Interesse in dit nieuwste boek van Gwen Dudok van Heel? Bekijk hier “In 10 stappen Grip op Groei en Grilligheid” in de Webshop van Dudok Consulting.