Eerder deelde ik het artikel 11 kenmerken van slecht leiderschap. Vandaag neem ik jullie mee naar de succesfactoren voor een goede samenwerking tussen manager en team. Oftewel: hoe moet het wel en hoe kun je het goed doen als leidinggevende?
Ik ken een aantal CEO’s die persoonlijk een verjaardagskaart schrijven aan hun medewerkers. En dan heb ik het niet over een bedrijf van 10 medewerkers, maar van honderden medewerkers. Ik heb me laten vertellen over een Amerikaanse CEO die maar liefst 7.400 verjaardagskaarten per jaar schrijft. Elke dag schrijft hij twintig kaarten!
Een klein gebaar maakt het verschil in succesvol samenwerken tussen manager en team
Een handgeschreven kaart is een klein gebaar, maar de impact is groot. Deze leiders hebben bewust nagedacht over hoe zij aandacht kunnen schenken aan hun medewerkers door een ogenschijnlijke kleinigheid. Laten we eens kijken naar het effect van deze persoonlijke boodschap:
- medewerkers voelen zich gewaardeerd;
- betere sfeer op de werkvloer;
- een katalysator voor betere onderlinge communicatie;
- creëren van betrokkenheid;
- verhogen van productiviteit.
Het grappige van een handgeschreven kaart is dat de impact in deze tijd groter is. In het tijdperk waarin we leven is het weer onderscheidend om een handgeschreven kaart te versturen. Het heeft een verrassend effect op mensen in een wereld die nagenoeg volledig gedigitaliseerd is. Zeker voor de Millennium generatie (generatie Y – geboortejaren tussen 1980 en 2000) is het verrassingseffect enorm groot. Volgens Amerikaans onderzoek waarderen millennials individuele erkenning en authentieke, unieke en eerlijke verhalen van organisaties. Maar liefst 88% ervaart complimenten van hun leidinggevenden als buitengewoon motiverend.
Voorbeelden succesfactoren van goed leiderschap
Het is de moeite waard om goed te onderzoeken wat de wensen zijn van je team en dan specifiek de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Voor leiders is dat ook een extra motivatie om na te denken over eigen leiderschap en leiderschapsstijl. Daarbij horen kleine gebaren, zoals bijvoorbeeld een handgeschreven verjaardagskaart. Maar denk ook eens aan:
- persoonlijk berichtje (what’s app/sms/messenger) bij een bijzondere prestatie;
- aandacht voor persoonlijke hoogtepunten zoals: nieuw huis, geboorte, streefgewicht bereikt;
- trakteren op je verjaardag en dit persoonlijk uitdelen;
- pak de telefoon en bel wanneer je iets wil weten of vragen;
- drink een kop koffie of lunch met een medewerker/medewerkers;
- vrijdagmail: deel de hoogtepunten van de week, inclusief bijzondere resultaten en persoonlijke hoogtepunten van medewerkers;
- organiseer een vrijdagmiddagborrel (vrijmibo) en ben daar ook zelf bij aanwezig;
- vier bedrijfssuccessen met je team.
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden die blijk geven van individuele interesse, aandacht en waardering. Ga eens bij jezelf na wat je misschien al doet of welke gebaren bij jou passen. Voor alles geldt: doe het oprecht en heb er plezier in. Is dat niet het geval dan kun je het beter laten.
We zitten in een tijd waar persoonlijke aandacht en betrokkenheid nóg belangrijker is geworden. Dat verdient dus ook aandacht van leidinggevenden.
Kun je vanuit jouw ervaring de bovenstaande lijst aanvullen? Graag leer ik ook van jou.
Wil je meer lezen over leiderschap? Bestel mijn boek “Mijn beste team ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership“.