“Ik wil niet voor jou werken”, zei ik tegen Hans, de man die vanuit het zuiden van het land naar mij was gereden en om hulp vroeg. Dat was best wel een uitspraak voor mij, daar ik meestal geen uitdaging uit de weg ga om iemand verder te helpen.
Hans was door iemand uit mijn netwerk op mijn pad gekomen.
Hij belde mij en vroeg mij om hem te ondersteunen naar een volgende stap in zijn carrière. Hans* was jarenlang financieel directeur geweest bij verschillende bedrijven.
In zijn laatste rol was er onvoldoende werk voor hem na enkele reorganisaties.
Dus Hans had geen werk meer, was inmiddels begin zestig en had een flink budget meegekregen om zich te oriënteren op ander werk.
Ter voorbereiding had ik natuurlijk zijn LinkedIn profiel bekeken voor een eerste indruk. Ik schrok toen ik de voordeur op mijn kantoor opende……
Hans leek nauwelijks meer op de foto op LinkedIn. Hij zag er doorleefd uit. Ik zag dat hij een stevige roker was. Hij zag er wat betreft zijn kledingkeuze niet verzorgd uit.
Mijn eerste veronderstelling was dat Hans snel hulp nodig had. Na de introductie over en weer stelde ik hem de vraag: “Hoe kan ik jou helpen?”
Waar ligt het goud?
Het antwoord dat hij gaf was zelfs voor mij verrassend: “Nou, ik wil het omdraaien. Hoe kun jij mij helpen?”. Ik gaf aan dat ik hem dat exact kon aangeven nadat hij antwoord had gegeven op een aantal vragen van mij.
Gezien zijn leeftijd en de financiële ondersteuning die hij van zijn vorige werkgever had gekregen stelde ik hem de vraag of hij moest werken of wilde werken.
“Nee hoor, ik hoef niet meer te werken, maar het zou wel leuk zijn. Gwen, jij gaat voor goud. Dus als je voor mij nog een aardige gouden onderneming tegenkomt, laat het mij weten.”
Vervolgens stelde ik hem vragen over zijn wensen met betrekking tot ‘een gouden onderneming’, maar daar wist hij geen antwoord op te geven. Later gaf hij aan dat hij wel les wilde geven aan MBO studenten op het gebied van loopbaanontwikkeling.
Even dacht ik dat ik daar een aanknopingspunt had. Ik stelde hem vragen over hoe hij dacht zich te onderscheiden als loopbaanbegeleider, hoe hij zich zou positioneren als expert op dat gebied en voor die leeftijdscategorie en wat hij nodig dacht te hebben aan personal branding en andere zaken.
Maar ik merkte dat ik meer en meer begon af te haken. Hans was sterk overtuigd van zichzelf, luisterde slecht, leek een weinig realistisch beeld te hebben van zichzelf en zijn kwaliteiten, had geen duidelijke doelen en geen expliciete vraag.
Het enige dat hij wel had was een aardig budget van zijn voormalige werkgever dat hij wilde besteden.
Dus ik hoorde mijzelf zeggen: “Ik wil niet voor jou werken, Hans” en ik lichtte het hem toe. Hans behoort niet tot mijn doelgroep van klanten waar ik mee wil werken.
Deze ontmoeting met Hans was een goede test voor mij: ik kan en wil niet meer voor iedereen werken.
Checklist “Golden Leadership”
Ik wil wel graag werken voor klanten die:
- het maximale eruit willen halen en “voor goud” gaan,
- een doel of doelen voor ogen hebben,
- nieuwsgierig zijn en willen leren,
- bereid zijn om het geleerde toe te passen in de praktijk.
Weet je zeker dat jij voor GOUD wil gaan? En weet je wat dat voor jou en jouw organisatie kan betekenen?
Dan weet ik heel zeker dat ik jou en jouw bedrijf naar jouw goud breng!
* = Hans is niet zijn werkelijke naam.