Hoe bevrijd ik mijzelf van de werkvloer? Op weg naar zelfsturing

“Gwen, wil je met mijn team aan de slag gaan?
Ik moet nog te veel zelf doen”.

Herken je dat? Het is een veel gehoorde vraag van directieleden van (meestal) snel groeiende organisaties. Nu je dit leest: wat denk jij? Ligt dat nou aan het team? Of ligt het aan de leidinggevenden? Of is het de combinatie?

De proactieve ondernemer

Niet voor niets groeide de organisatie hard en veranderde de organisatie. Daarbij horen altijd verschillende uitdagingen in verschillende fasen.

De proactieve ondernemers trekt en sleurt aan het bedrijf met een (voor hem of voor haar) duidelijk toekomstvisie. Er komen medewerkers bij en in een nieuwe fase vertrekken medewerkers die niet meer bij de huidige bedrijfscultuur horen.

Nieuwe medewerkers – van hoog tot laag – moeten de organisatie, de cultuur en de werkwijzen leren kennen. Dat vraagt om tijd en aandacht. Te vaak merk ik dat op basis van eerder opgedane ervaringen verondersteld wordt dat iemand zich een nieuwe organisatie snel eigen maakt. Het is dan ook vaak dat de proactieve ondernemer en/of directeur aangeeft “Ik moet nog te veel zelf doen. Mijn team doet niet wat ik wil. Wil je met mijn team aan de slag gaan.”

Hoe bevrijd ik mijzelf  van de werkvloer?

In deze nieuwe fase komt het vaak aan op ander gedrag, op een andere wijze van communiceren door de leidinggevende(n). En natuurlijk kan het ook zijn dat het team  ondersteuning nodig heeft, zoals teamcoaching. Ook het team moet immers wennen aan een veranderende organisatie.

Bij veel leidinggevenden waarmee ik werk, komen een aantal thema’s steeds terug. En een hele belangrijke is “Hoe bevrijd ik mij zelf van de werkvloer? Hieronder geef ik je 5 belangrijke aandachtspunten, die je helpen om je te bevrijden van de werkvloer en die gaan voorkomen dat je blijft zeggen ”Ik moet nog te veel zelf doen”.

  1. Coach je medewerkers

    (Nieuwe) medewerkers neem je aan op basis van onder meer hun ervaring en karakter. Maar dat betekent niet per definitie, dat ze vanaf dag één productief zijn in jouw organisatie. Of het nou een collega directeur of manager is of een medewerker: iedereen moet zich de organisatie, de cultuur, de collega’s, de werkwijzen eigen maken. En heeft daar hulp bij nodig.
    Laat je nieuwe medewerker niet ‘zwemmen’, met alle gevolgen van dien! Geef hulp en neem de tijd om te coachen. Ja, dat coachen, de tijd nemen voor je medewerker kost tijd. En dat ga je dubbel en dwars terug verdienen!

  1. Versterk het zelf oplossend vermogen

    Waar leidinggevenden vaak mee worstelen zijn de vele vragen waar medewerkers mee komen. Waar kan ik iets vinden? Hoe moet ik dit doen? Wat is deze procedure? Noem maar op. Eén van mijn klanten omschrijft het als volgt: “Ik ben de hele dag bordjes poep aan het opruimen, ik kom niet aan leidinggeven toe”.
    Dat blijft zo als je op elke vraag (snel) een antwoord geeft. Dat  werkt voor jou als leidinggevende en (vaak) degene met veel ervaring het makkelijkste en het snelste. STOP HIERMEE! Je conditioneert zo je medewerkers op een manier die hen niet helpt en jou ook niet. Stel hen vragen en leer hen zelf nadenken over een oplossing. Vraag hen om bijvoorbeeld voortaan met een (mogelijke) oplossing of een paar oplossingen te komen, voordat ze jou om raad vragen.

  2. Laat los, delegeer en controleer

    Loslaten klinkt zo makkelijk, maar vraagt om een geleidelijk proces. Waarom schrijf ik dat?
    Eén van mijn klanten – een ondernemer – nam het heel letterlijk. Hij nam een operationeel directeur aan en zei “vanaf nu moet jij de organisatie leiden. Ik moet gaan loslaten”. De nieuwe directeur ging voortvarend aan de slag, werkte hard, maar het ging niet goed. Als je als leidinggevende gaat delegeren, gaat loslaten, moet je wel blijven controleren. En als het goed gaat, kun je steeds meer gaan loslaten. Geleidelijk dus.

  3. Bouw systemen

    Als een probleem of een situatie zich meer dan één keer voordoet: bouw een systeem. Of laat een systeem bouwen. Dat voorkomt dubbel werk. En houd het vooral simpel. Ik denk aan een instructie, een checklist, een template.

  4. Focus op strategie en innovatie

    Als ondernemer, als leidinggevende ligt jouw belangrijkste kracht waarschijnlijk in het vormgeven van de strategie en misschien ook wel aan innovatie. Daar heb je ruimte, overzicht en rust voor nodig. Dat werkt niet als je (nog) vol in de operatie zit.
    Als je je focus legt op strategie en innovatie, dan ben je je bewust of je daar voldoende aan toe komt en wat je nog in de weg zit.

Dus: bevrijd je zelf van de werkvloer en onderzoek hoe je minder en minder in de operatie hoeft te zitten. Zo ontwikkel je jouw organisatie ook langzaam naar meer zelfsturing en uiteindelijk naar zelfsturende teams.

Wil je meer weten hoe je leiding geeft aan snel groeiende organisaties? Bestel dan mijn boek “Mijn Beste Team Ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership”. Of maak een afspraak om (vrijblijvend) te ontdekken welke stappen jij kunt zetten.

 

Je kunt het boek HIER bestellen: ook als e-book en luisterboek verkrijgbaar.

 

 

 

 

 

 

 

Meer artikelen

Good (corporate) governance: wat kun je ermee?

Lees verder

Audio Samenvatting van “Mijn Beste Team Ooit!” op Spotify

Lees verder

Generatie Z in het bedrijfsleven

Lees verder
Leidinggeven is topsport

Leidinggeven is topsport

Lees verder
Het voorspel…..

Het voorspel…..

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt